یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مروري بر مشکلات اينترنت

ارائه اينترنت گزينشي به شرکتها/ تبعيض مسئولان فناوري اطلاعات

اينترنت

شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲:۰۰


اختلال در اينترنت بيش از 2 ماه است که امان کاربران ايراني را بريده اما شرکتهاي اينترنتي پاسخي شفاف براي اين نابساماني به وجود آمده ندارند و تنها معتقدند که شرکت ارتباطات زيرساخت در تامين پهناي باند اينترنت تبعيض قائل مي‌شود و محدوديتها را يکسان اعمال نمي کند

به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي مرکز توسعه مديريت اينترنت، شمار کاربران اينترنت در ايران به بيش از 45 ميليون نفر رسيده و حدود 60 درصد مردم ايران از اينترنت استفاده مي‌کنند با اين حال اين تعداد کاربران طي 2 ماه اخير از حداقل هاي سرويس اينترنت نيز بي بهره اند و دسترسي شان به سايتهاي پرکاربرد و پر بازديد قطع است.

امکان بازکردن سرويس هايي مانند گوگل، ياهو، جي ميل، وايبر، اسکايپ، اوو، هات ميل، ياهو مسنجر و جي تاک براي برخي کاربران ميسر نيست که البته اين مشکل گاهي در دسترسي به برخي سايتهاي خبري داخلي نيز ديده مي‌شود.

براساس گفته شرکتهاي اينترنتي بيشترين تماسي که با مرکز تماس اين شرکتها گرفته مي‌شود مربوط به نارضايتي مشترکان از سرويس اينترنتشان است اما اين شرکتها هيچ پاسخي براي مشکل موجود ندارند.

تبعيض در ارائه پهناي باند به شرکتهاي اينترنتي

به گزارش مهر، اگرچه مشترکان نابساماني به وجود آمده در اينترنت را بر گردن سرويس دهنده هاي اينترنت مي اندازند اما سرويس دهنده هاي اينترنت که تعدادشان بيش از 13 شرکت اصلي در کشور است، خود از اين وضعيت گله مندند و معتقدند که محدوديتها و سياستها يکسان اعمال نمي شود و ساعت به ساعت براي توزيع کنندگان پهناي باند تغيير مي‌کند؛ براين اساس است که در يک منطقه دسترسي به برخي سايتها ممکن است و در منطقه ديگر کاربران در ابتدايي ترين برقراري ارتباط نيز مشکل دارند.

مدير يکي از شرکتهاي ارائه دهنده خدمات اينترنت دراين باره به مهر مي گويد: از تقريبا 2 ماه گذشته اختلال در پروتکل هاي اينترنتي و سرويس هاي اينترنت به وجود آمده و اگرچه شرکتهاي اينترنت در جايگاه مصلحت انديشي مسائل کشور نيستند اما آنچه از ديدگاه اين شرکتها بايد رفع شود تبعيضي است که در ارائه پهناي باند به شرکتهاي اينترنتي از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت صورت مي گيرد.

 

اين فعال حوزه اينترنت کشور با بيان اينکه حداقل کاري که مسئولان مي توانند انجام دهند اين است که اطلاع رساني کنند، مي افزايد: محدوديتها يکسان اعمال نمي شود و براين اساس شرکتها خودشان بايد کشف کنند که اينترنتشان در چه بخش هايي دچار عدم سرويس دهي است.

کوچکترين اطلاعاتي به ما داده نمي شود

در همين حال يکي ديگر از ارائه دهندگان اينترنت به مهر مي گويد: پهناي باند از مسيرهاي مختلف تامين مي‌شود و شرکت ارتباطات زيرساخت در ارائه پهناي باند از مسيرهاي مختلف به شرکتهاي ارائه دهندگان خدمات اينترنت تبعيض قائل شده است.

وي با تاکيد براينکه مردم اين اختلالات را از چشم ما مي بينند، اضافه مي‌کند: شرکت ارتباطات زيرساخت کوچکترين اطلاعاتي در اين باره به ما نمي دهند و نه تنها پاسخگوي نامه هاي کتبي و شفاهي ما نيست بلکه در برخي موارد اين اختلالات را تکذيب مي‌کند و به همين دليل ارائه دهندگان اينترنت به کم فروشي متهم مي‌شوند.

به گفته وي شواهد نشان مي دهد که در ارائه پهناي باند تبعيض وجود دارد و حداقل درخواست اين است که محدوديتي که اعمال مي‌شود براي همه يکسان باشد.

مشکل فني در سرورهاي فيلترينگ

در اين باره يکي ديگر از ارائه دهندگان اينترنت به مهر مي گويد: به عنوان توزيع کننده سرويس، هيچ نقشي در پهناي باندي که ارائه مي‌شود، نداريم.

وي به دلايل فني مشکل به وجود آمده اشاره مي‌کند و مي گويد: اينترنت کشور از چندين لينک پهناي باند و چندين سرور فيلترينگ تامين مي‌شود و به دليل مشکلات فني به جود آمده در پهناي باند اينترنتي که به شرکتها ارائه مي‌شود در مناطق مختلف شاهد رفتارهاي مختلف شبکه هستيم.

اين فعال اينترنتي اين مشکل را غيرعمدي و به دليل بروز برخي مسائل فني در سامانه فيلترينگ کشور و اعمال محدوديتهاي جديد عنوان مي‌کند و مي گويد: با اين وجود آنچه که داراي ابهام است تفاوت وجود اين اختلالات در سرويس دهنده هاي مختلف است به همين دليل اين شائبه وجود دارد که شرکت زيرساخت در ارائه اينترنت تبعيض قائل شده است.

اينترنت اعصاب مردم را به هم ريخته است

يکي از فعالان اينترنت در کشور با تاکيد براينکه در 3 ماهه گذشته هيچ کس در شرکت ارتباطات زيرساخت به عنوان متولي پهناي باند پاسخگو نيست، به مهر مي گويد: تاکنون پاسخ روشني به توزيع کنندگان اينترنت و خريداران پهناي باند نداده اند و براين اساس هيچ يک از بندهاي قرارداد کيفيت سطح سرويس – SLA – اجرا نمي شود.

وي با بيان اينکه اينترنت اعصاب مردم را به هم ريخته و مردم شرکتهاي اينترنتي را مقصر اين مشکل مي دانند، مي افزايد: اينترنت از لينک هاي مختلفي وارد کشور مي‌شود اما به صورت يکسان توزيع نمي‌شود و محدوديتها تنها در يک سري از لينکها اعمال مي‌شود.

برخي ارائه دهندگان اينترنت از يک رانت استفاده مي‌کنند

يکي ديگر از مديران شرکتهاي PAP اين مشکل را ضعف مديريت شبکه و محدوديت تجهيزات جديد سامانه فيلترينگ عنوان مي‌کند و به مهر مي گويد: حتي مشاهده مي‌شود که سرويس يک شرکت با چند لينک مختلف به کاربران با تفاوتهاي بسياري ارائه مي‌شود.

وي مي افزايد: به نظر مي رسد برخي ارائه دهندگان اينترنت از يک رانت استفاده مي‌کنند و به همين دليل است که سرويسي که به کاربرانشان ارائه مي دهند مشکل کمتري دارد. براين اساس حداقل درخواست اين است که محدوديت اگر وجود دارد بايد شفاف باشد و متوليان کشور نبايد اينترنت را گزينشي ارائه دهند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو